Z uwagi na dużą liczbę wpisów stworzonych bez wątpienia wyłącznie w celu pozycjonowania stron na określone frazy, dodaliśmy do wszystkich linków (w postach i podpisach) atrybut rel="nofollow". Z tego względu wszystkie dodane linki straciły swoją moc pozycjonerską. Forum jest dla Was, dlatego prosimy o zamieszczanie wyłącznie "prawdziwych" tematów i odpowiedzi.

Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Premiere, After Effects, efekty specjalne oraz 3D
  • Wiadomości
Offline

UserForum

  • Posty: 50
  • Rejestracja: 16 wrz 2013, o 23:47

Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post24 sie 2014, o 17:17

Cześć. Mam problem ze strukturą 3D w After Effectsie. I nie mogę zaskoczyć jednej rzeczy. Może moglibyście mi podpowiedzieć co powoduje to, że wykonanie tak prostej czynności mi nie wychodzi?

To co oczekuje, to zwyczajne zanimowanie kilku obiektów. Mam kartkę papieru i chcę by trzy elementy z niej wysunęły się do przodu w przestrzeń trójwymiarową i potem z powrotem wróciły. No wiecie, prościzna. Mam trzy obiekty i chcę by wysunął się w przód jeden, potem drugi, potem trzeci. Tylko tyle. Aktywuję warstwę 3D, animuje je z użyciem osi "Z" ale nie wysuwają się prosto w moją stronę, tylko jakoś dziwnie są zniekształcone. Próbuję zatem użyć też kamery 3D (jako inna metoda), ale też ilekroć je wysuwam do przodu to nie wysuwają mi się one prosto, równo, symetrycznie tylko się zniekształcają, uciekają w bok. Nie potrafię sobie z tym poradzić.

Podpowiedźcie mi jak to należy wykonać.

Aby było lepiej zrozumieć, jeszcze raz wyjaśnię co chcę zrobić za pomocą screenów:
1. Mam taki pionowy obszar roboczy. W nim umieszczam sobie obiekt (box) w prawym górnym rogu. Aktywuje warstwę 3D by mój zarządzać wartością "Z" czyli wysuwać element wprzód w przestrzeń:

Obrazek

2. Kejfremami ustawiam by obiekt się animował, jednak po animacji wygląda on tak (ucieka mi w prawo poza ekran zamiast się po prostu wyłącznie powiększyć):

Obrazek

3. Usiłuję więc kombinować. Dodaję kamerę 3D, ustawiam ją NA WPROST do danego obiektu, o tak - by animował się wprost do kamery (być może wszystko zależy od kątów położenia elementu):

Obrazek

Jak widzimy, kamera jest już na wprost. Zatem animuję OBIEKT, aby to obiekt przybliżył się do kamery, która stoi w miejscu. Ale zamiast ładnie mi się powiększyć/przybliżyć, otrzymuję takie coś:

Obrazek

Zawsze ucieka mi więc w bok, do góry. A przecież mam już kamerę na wprost obiektu.
Wysokość, czyli wartość "Y" też ustawiłem.

Ale dochodzi kolejny problem. Mianowicie zauważyłęm, że "gonię się z kamerą". Jak ustawie ją na wprost w widoku "TOP" względem obiektu, to gdy przełączam się na widok "aktywny" to wszystko jest zburzone. No to gdy w widoku "aktywnym" wszystko ułoże tak jak chce na swym ekranie, to gdy przełączam się na widok "TOP" to znowu kamera nie jest na wprost.
Jestem tym strasznie zirytowany i rozczarowany... Przecież to wygląda na prosty efekt...

Moja sekwencja nie rzuca nawet cienia. Spójrzcie na obrazek niżej. Ustawione wszystko jak należy a cienie nie ma.
http://i.imgur.com/1xdVaPI.png


Innymi słowy NIC nie działa. W tym momencie polegam i nie wiem o co chodzi.
Jak mogę zrobić taką animacje?
Offline
Awatar użytkownika

Yasiek

  • Posty: 213
  • Rejestracja: 30 wrz 2011, o 19:30
  • Lokalizacja: Dublin

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post24 sie 2014, o 18:57

to co obserwujesz jest po prostu efektem paralaksy:) gdybys umiescil kamere dokladnie naprzeciw swojego obiektu i animowal go po Z sprawiloby tylko wrazenie ze obiekt sie skaluje, kiedy masz gdzie indziej kamere i gdzie indziej obiekt to normalne, ze zaobserwujesz do tego jeszcze ruch np: w gore i w bok:)
co do cienia to chyba nie ma co rzucac tego cienia:) a jesli nawet masz, to to co rzuca cien tez musi miec zaznaczone Cast Shadows
Non progredi est regredi
Offline
Awatar użytkownika

slasho

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 8 gru 2013, o 22:08

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post25 sie 2014, o 15:30

Hmm na szybko cos sprawdzilem i chyba o to Ci chodzi.
Czyli powiekszyłem obiekt przez scale i zanimowałem cien ;)
Troche oszukane ale chyba o to chodzilo, prawda?
Poniżej masz screen z ustawien i gif'a.
Można to lepiej dopracowac ale tym to już Ty sie pobawisz :)

Obrazek

Obrazek
Offline
Awatar użytkownika

Yasiek

  • Posty: 213
  • Rejestracja: 30 wrz 2011, o 19:30
  • Lokalizacja: Dublin

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post26 sie 2014, o 01:36

cien bedzie dzialal jesli w kompozycji Meetings (zakladam ze to jest warstwa ktora ruszasz - jak na obrazku o braku cienia) w MaterialOptions->CastShadows zaznaczysz ON. to wszytko co trzeba zrobic.
Co do kamery to zeby zniwelowac przesuwanie w gore i w bok musisz umiescic kamere dokladnie na przeciw tej warstwy - co znaczy ze mozesz sobie skopiowac X i Y pozycji z tej kompozycji do pozycji kamery. Tylko nie wiem jaki ma wtedy sens dodawanie cienia bo i tak bedzie (w zaleznosci od pozycji swiatla i warstwy wzgledem siebie) wygladal troche dziwnie
Non progredi est regredi
Offline

UserForum

  • Posty: 50
  • Rejestracja: 16 wrz 2013, o 23:47

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post18 wrz 2014, o 00:07

Wybaczcie późną odpowiedź.
slasho - dzięki za wstawienie gifa i innej metody, ale Cię zaskoczę - właśnie na to samo wpadłem i tak zrobiłem całą animację. Tylko, że ja chcę nabyć WIEDZY i umiejętności do robienia 3D w After Effectsie by umieć to robić, a nie rozwiązać problem "od dupy strony". Dlatego dzięki jeszcze raz za podsunięcie pomysłu jak obejść problem. Ale zależy mi na rozwiązaniu tego problemu. I nadal nie wiem jak to zrobić.

@Yasiek - też dzięki za pomoc, ale jak widzisz. Tę opcję o której piszesz mam wyłącznie przy świetle "Light", a nie mam jej przy kompozycji, którą chciałbym by to ona rzucała cień.
No zobacz sam na obrazku. Jak widzisz zdecydowanie nie ustawiła się mi na wprost obiektu:


http://prntscr.com/4ntdl7

Nie mam opcji "material options -> Cast Shadow" nawet do wybrania przy okazji kompozycji "Meetings"
Dlaczego nie mogę w niej włączyć opcji rzucania cienia?
Co mam zrobić by się tam ta opcja pojawiła i mógł ją włączyć?


I jeszcze jedno, robię tak jak mówisz. Skopiowałęm sobie współzędne kompozycji "Meetings" i wkleiłęm do współrzędnych kamery. Zatem jest na wprost. Ale nadal nie działa. Nie działało przedtem, nie działała i teraz. Wciąż widzę ten "efekt paralaksy" jak pisałeś.
Po skopiowaniu pozycji z tej kompozycji jaką chcę przybliżyć do ekranu do pozycji kamery, pojawia mi się kamera kompletnie wywrócona. Skierowana w inną stronę. Tak to wygląda po zastosowaniu się do skopiowania kejfremów: Obrazek
I to obojętnie co skopiuje zawsze kamera potem pojawia się jakoś dziwacznie. Próbowałem kopiować nie tylko atrybut "position" ale też inne jak "orientation" itp i zawsze nie działa. To jak ja mam wkleić te kejfremy z tej kompozycji do kamery 3D?

Czyli: ani nie rzuca nadal cienia ta kompozycja, ani obiekt nie wylatuje na wprost do kamery. Nic się nie zmieniło. A chciałbym rozgryźć ten problem.

Byłbyś na tyle uprzejmy aby:
- powiedzieć mi co zrobić bym ujrzał opcję rzucania cieni do włączenia przez obiekt "Meetings"
- zastanowić się jeszcze raz nad tym czy faktycznie przekopiowanie pozycji kejfremów z "Meetings" do kamery da oczekiwany efekt? Bo to nie działa totalnie. Jestem tego pewien, bo sprawdziłem to nawet dla testu na nowo stworzonej kompozycji z trzema elementami - i nawet tam po przeklejeniu, jak piszesz, kejfremów tak samo kamera ustawia się źle. To jak ty to robisz, że tobie ustawia się dobrze?
Offline
Awatar użytkownika

Yasiek

  • Posty: 213
  • Rejestracja: 30 wrz 2011, o 19:30
  • Lokalizacja: Dublin

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post18 wrz 2014, o 01:53

zeby Ci sie kamera nie obracala, zanim wkleisz wspolrzedne do kamery, najpierw sparentuj ja do Nulla jakiegos i wspolrzedne przypisz do tego Nulla (i jesli masz jakies keyframe ktorymi ruszasz kamera, to tez wszystkie przezuc na Nulla). Kamera sie obraca bo wpisales wspolrzedne dla kamery ale dla targetu kamery juz nie (dlatego najlepiej - jak wyzej - sparentowac do nulla) - tyle odnosnie kamery.
Teraz - w warstwie Meetings - nie wiem co tam masz, ale wylacz Colapse Transformations (sloneczko) i wtedy opcje materialu powinny sie pojawic (tam se zaznaczysz cast shadows).

Pozdrawiam:)
I daj znac co Ci wyszlo

Yasiek
Non progredi est regredi
Offline

UserForum

  • Posty: 50
  • Rejestracja: 16 wrz 2013, o 23:47

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post19 wrz 2014, o 02:35

Cześć Yasiek, dzięki za pomoc. Więc tak, generalnie to już Cię nie chce męczyć bo widzę jak na dłoni, że opcji, możliwości w Afterze jest tak dużo i - co więcej - są one na tyle złożone, że odpowiadać mogą za milion rzeczy.

Odnośnie ustawień kamery to miałeś racje, dopiero po podpięciu do NullObj kamery, mogłem poprawnie skopiować kejfremy z "Meetings". I teraz działa. Ale co ciekawe, zaobserwowałem, że na głównym ekranie jak przybliżam ten obiekt "Meetings" to on mi się nie przybliża, tylko oddala się biały element tła. Jednak jak ustawię sobie inny widok kamery to widzę, że faktycznie on się powiększa. Także mówię, tutaj pewnie zależy to od miliona innych rzeczy i nie ma sensu się o to dopytywać bo projekt mam złożony. Bo to jest tak, że jak robisz sobie 3D na kilku obiektach a potem animujesz kolejne 3D w innej kompozycji to jest łatwo. Ja spotkałem się z animacją, gdzie miałem milion obiektów do zanimowania. Każdy był oddzielny i umieszczony w odpowiednim miejscu. Kiedy ja na tak złożony projekt nałożyłem 3D i zacząłem się nim bawić - zgłupiałem. Bo okazało się, że są jakieś inne zależności i że nic nie działa jak należy.

Odnośnie opcji materiału to też racja, jak usunąłem to słoneczko to one się pojawiły.

A tak z ciekawości korci mnie by zapytać o dwie rzeczy:
- dlaczego akurat wykonanie takiej czynności jak podpięcie NullObj pomogło? Innymi słowy co się dzieje wtedy z tą kamerą, że jak ją podepniemy do jakiegoś NullObj to nagle zaczyna działać? Co tam się właściwie dzieje wtedy z tą kamerą?
- co powoduje dodanie tego "słoneczka"? Rasteryzowanie warstw? Nie za bardzo wiem co mam przez to rozumieć na tym przykładzie, który widnieje w "dymku" jako opis tego narzędzia. A jak widać, zabawa tą funkcją pomogła


Pozdrawiam.
Offline
Awatar użytkownika

Yasiek

  • Posty: 213
  • Rejestracja: 30 wrz 2011, o 19:30
  • Lokalizacja: Dublin

Re: Kompletnie nic nie działa przy ruchu wprzód

Post19 wrz 2014, o 14:49

odpowiedz na 1:
Kamer rotuje sie wokol osi kamery (chodzi mi o ten symbol kamery ktory reprezentuje kamere powiedzmy w 'Custom view'), ale juz pozycja zmienia sie wzgledem punktu w ktory patrzy (cos a'la terget kamery).

odpowiedz 2.
Nie dam rady odpowiedziec na to pytanie, ale na pweno Jerzy Jr jak tutaj zajzy to odpowie na to pytanie wyczerpujaco i pewnie jeszcze poprawi jesli w powyzszym sie pomylilem.

Pozdrawiam
Yasiek

p.s
najlepsza nauka to ta przez eksperymentowanie :)

p.s 2
jesli oddala Ci sie bialy obiekt a nie meetings sie przybliza to zobacz czy przypadkiem nie sparentowales pozycji kamery (czy tam Nulla z kamera) do pozycji obiektu meetings - wtedy to by mialo sens
Non progredi est regredi

Wróć do Postprodukcja Wideo i 3D

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron